A történet, amiből kiindultunk…

John Snow-t, egy 19. századi angol orvost tartjuk a modern járványtan, azaz az epidemiológia alapítójának.

A modern járványtan 1854-ben Londonban született, amikor egy angol orvos térképen ábrázolta a kolera áldozatait, így bizonyítva, hol a fertőzés gócpontja. A kortársak inkább a miazmákban hittek.
Hiába vett vizet a gyanús kutakból, még mikroszkóppal sem látott bennük semmi olyasmit, ami fertőzésre utalt volna. Ekkor döntötte el John Snow, hogy utánanéz az elhunytaknak. Először az anyakönyvi hivatalban begyűjtötte azoknak a nevét és lakcímét, akik az elmúlt napokban haltak meg kolerában, majd megpróbált utánajárni, honnan vették az ivóvizet.

Így kezdődött a tudománytörténet egyik legfontosabb oknyomozása, amelyet érdemes felidézni, miközben a világ tudósai a kínai Vuhanban keresik a koronavírus első felbukkanásának helyét. 1854 szeptemberében egy angol orvos megpróbálta kideríteni, hogyan fertőződött meg az a 83 ember, akik az akkor még szegénynegyednek számító londoni Sohóban haltak meg pár napon belül. A kolera a 19. században egész Európában sokfelé aratott, annál is inkább, mert a korabeli orvosok nem voltak tisztában a betegség eredetével.

A többség akkoriban meg volt győződve arról, hogy a levegő „megromlása”, az abban elszaporodó „miazmák” okozzák a kórt. (Erre egyébként, tekintve a korabeli nagyvárosok higiéniai viszonyait, nem minden alap nélkül következtettek.) Ezzel szemben az akkor 41 éves Snow és mások úgy vélték, hogy főképp a vízben élő parányi „csíralények” felelősek a kék halálért (Angliában a kiszáradt betegek kékesszürke bőre alapján így hívták a betegséget). Ezt azonban nem volt könnyű bizonyítani.
Az orvos azt már kiderítette az augusztus elején Dél-Londonban kitört járvány nyomán, hogy a területet vízzel ellátó két magántársaság közül az egyiknek a kútjaiból fogyasztók hússzor annyian hunytak el kolerában, mint a másik kuncsaftjai közül. Utóbbi cég a Temze felsőbb, tisztább szakaszából táplálta a kutakat. Amikor augusztus legvégén a Sohóban is felütötte a fejét a járvány, Snow azonnal a környékre ment, feltérképezte és megvizsgálta a vízvételi helyeket, majd miután ettől nem lett okosabb, utánanézett a halottaknak is. Így keveredett gyanúba a Broad Street és a Cambridge Street sarkán álló kút (a mai Broadwick és Lexington utcák sarkán).

A nyomozás során az orvos lemérte az áldozatok lakása és a vízvételi helyek közti távolságot, és kiderült, a 83 elhunyt közül 73-nak a Broad Street-i köztéri csap volt a legközelebb. Ráadásul a távolabb lakó maradék többségéről is bebizonyosodott, hogy ittak a vízből (például iskolába menet). Bár a kút húzókarját Snow ezek alapján gyorsan leszereltette, a hatóságokat nem tudta meggyőzni, ők továbbra is a miazmának tulajdonították a kolerát, és a levegő megtisztítására gondolva mésszel szórták fel az utcákat.

A víz fertőzöttségét végül egy sörfőzde, egy dologház és nem utolsósorban egy özvegyasszony különös esetei révén sikerült bizonyítani. A kút tőszomszédságában álló sörfőzdében és szegényházban dolgozók vagy élők közül alig egy-két embert ragadott el a kék halál. A járványügyi kérdezősködés kiderítette, hogy a sörfőzde munkásai azért voltak „immunisak”, mert kizárólag „folyékony kenyeret” fogyasztottak, a dologház pedig saját kerti kútja miatt nem szorult rá a közcsapra.

Ez után jutott eszébe Snow-nak, hogy az összegyűlt adatokat térképen is ábrázolja. Akkoriban terjedtek el azok a térképek, amelyek tudatosan törekedtek a földrajzi térhez köthető, de a valóságban nem látható jelenségek, statisztikai adatok eloszlásának bemutatására. Az angol orvos ehhez egy friss térképet használt, olyan méretarányban, hogy a közkutak mellett látszódjanak az egyes házak is, így azokba vonalkákkal be tudta jelölni az összes áldozatot. Az egyszerű megoldás nagyszerűsége abban rejlett, hogy első látásra felfedte a járvány epicentrumát: a Broad Street-i kutat.

A szakmai közvéleményt azonban sem ezzel nem győzte meg Snow, sem azzal, amikor feketén-fehéren kiderült, hogyan került a kútba a kolera kórokozója. Kiderült, hogy a Broad Street-i járvány voltaképpeni első áldozata egy öt hónapos csecsemő volt. Ő történetesen a kút melletti házban lakott, és az édesanyja a járdán lévő emésztőbe öntötte a hasmenéses pelenkák öblítővizét, ami onnan átszivárgott a pár lépésnyire lévő kútba.

Döntő bizonyítéknak egy emberkísérletnek beillő véletlen bizonyult. A távolabbi áldozatokat vizsgálva Snow-nak feltűnt Susannah Eley és az unokahúga, akik Hampsteadben éltek, több mérföldre az ominózus kúttól, mégis kolerában haltak meg azokban a napokban. A hozzátartozóktól Snow megtudta, hogy az özvegyasszony korábban a Broad Street közelében lakott, és annyira megszerette a jó ízű vizet, hogy továbbra is abból hozatott magának. Hampsteadben kizárólag ők lettek betegek, a helyi víz fogyasztói közül pedig senki.

Feladatok, amiket megoldottunk…

Adott több (6 db) állomás, ahol különböző játékos feladatokat kell végrehajtaniuk a gyerekeknek.
Kb. 15-20 három fős csapat vesz részt a rendezvényen (45-60 diák).
Minden állomáson 2-3 csapat jelenik meg egyszerre. Ha minden állomáson két csapat jelenik meg, akkor egyszerre 12 csapat játszik valamivel, ha három csapat tud egyszerre megjelenni egy-egy állomásnál, akkor 18 csapatot tudunk foglalkoztatni egyszerre.
Ha a csapatok meg tudják oldani az adott feladatot, akkor mindig valami kis ajándékot kapnak a gyerekek (ajándék ötletek: csoki, toll, 3D bűvös kocka, 3D coint). Hasznos, ha a feladathoz kapcsolódik az ajándék.

Téma: John Snow -története – a víz szennyeződése.

Minden állomásnál egy plakát, illetve egy rövid ismeretterjesztő szöveg olvasható, ami kapcsolódik az adott feladathoz. (A feladatokat videó, kvíz vezeti be, ahol az elméleti ismereteket erősítjük meg.)

A teljesített állomásoknál a csapatok 1-1 coint kapnak annak jeléül, hogy azt az állomást már megcsinálták. Ha megvan a 6 coin, megvan minden állomás.

1. feladat
Cím: Édes és sós víz

Videó:

https://www.youtube.com/watch?v=h-E4vO9ZqX8&ab_channel=MozaikLexikon
https://www.youtube.com/watch?v=KhmNPR4opbE&ab_channel=v%C3%ADzv%C3%A1laszt%C3%B3sorozat
https://www.youtube.com/watch?v=kyRQB7Ql9Tk&t=49s&ab_channel=Techn%C5%91s

Kvíz:

https://create.kahoot.it/details/35f579b7-7d91-422c-9767-dddd8815b603

Ismeretterjesztő szöveg:

„A Földnek hatalmas vízkészletei vannak, azonban több mint 97 százaléka sós víz, ami a növények öntözésére és emberi fogyasztásra alkalmatlan, a maradék 3%-nak is 80%-a nehezen vagy egyáltalán nem hozzáférhető. Az 1800-as években vezetékes víz sem létezett az emberek a nyilvános kutak vizét használták. London vízellátását két különböző vízmű társaság biztosította. Mindkettő a Temze folyóból nyerte a vizet, de míg az egyik a folyó városi szakaszának nagymértékben szennyezett vizét juttatta némi tisztítás után a városi víznyerő helyekre, addig a másik cég a Temzének húsz mérfölddel a város feletti, lényegesen tisztább vizével látta el a hozzá tartozó városrészeket.”

Feladat leírása:

Telített és telítetlen só oldatok készítése, egymásra rétegezése. Négy oldat (0, 10 g, 20 g, 30 g só 100 ml vízben). Az oldatokat négy különböző ételfestékkel színezik, kémcsőben pipetta segítségével egymásra rétegzik. (kb. 20 perc)

2. feladat
Cím: Hidrogénion vadászat

Ismeretterjesztő szöveg:

A kolera Dél-, illetve Délkelet-Ázsia és Afrika egyes országaiban fordul elő leginkább, főként ott, ahol a komoly hiányosságokkal bíró higiénés viszonyok kedveznek a betegséget okozó Vibrio cholerae baktérium szaporodásának. A szegények betegségének is nevezik, hiszen elsősorban az alultáplált, egyéb társbetegségben szenvedő egyéneket betegíti meg. A kórokozó gyengén ellenálló: kiszáradás, illetve enyhén savas folyadék elpusztítja. Az egészséges emberek a fertőzött területen sem szoktak fertőzést kapni gyomruk savas tartalma miatt.


Feladat leírása:

Hat különböző kémhatású víz (csapvíz, ioncserélt víz, ecetes víz, Salvus víz, szóda, Szalmiákszesz) felismerése pH méréssel. A pH-t három módszerrel (lakmusz, oldat, digitális) mérik, táblázatot készítenek a mérési eredmények alapján)

3. feladat
Cím: Élet egy csepp vízben

Ismeretterjesztő szöveg:

A kolera kórokozója, a Vibrio cholerae nem John Snow nyomán lett ismert. Snow arra mutatott rá, hogy miként terjed a betegség, de arra nem, hogy azt mi okozza. A kolera baktériumát először, szintén 1854-ben, Filippo Pacini izolálta, azonban ezen felfedezése nem terjedt még el akkor. Robert Koch 30 évvel később azonban Pacinitól függetlenül nemcsak, hogy mikroszkóp alatt újra megtalálta a baktériumot, hanem azt már a kolera kórokozójának is tekintette helyesen. 1892-ben egy ukrán bakteriológus, aki főként Indiában dolgozott kifejlesztette az első emberi oltást a kolera ellen.
A kolera gyilkos történelme rávilágít arra, hogy a tiszta ivóvíz mennyire széleskörű és általános probléma tértől és időtől függetlenül.

Feladat leírása:

Különböző minták vizsgálata. Nézzék meg először sztereomikroszkóppal a mintákat, majd pipetta segítségével a tárgylemezre is cseppentsenek a mintából. Vatta vagy zselatin oldattal lassítható az élőlények mozgása. Ha találtak valamit, akkor vetítsék ki , készítsenek fényképet vagy filmet a látottakról.

Vizsgált minták: pocsolya, Duna vize (nádszál kaparék), moha, horgásztó vize
Baktériumtenyészet: szalmaszál keverék, tej + víz keverék (2-3 nap)
Szükséges anyagok: üveg, szalma, tej, vatta, 3%-os zselatin oldat, kármin festék

Videó:

https://www.youtube.com/watch?v=xsm08h0uJ-8
https://www.youtube.com/watch?v=DvPHtvZqfzA&ab_channel=Mikroszk%C3%B3piakezd%C5%91knek%C3%A9shalad%C3%B3knak
https://www.youtube.com/watch?v=OoH-TLijaWU&ab_channel=Gyakorl%C3%B3Szakk%C3%B6z%C3%A9piskolaEszterh%C3%A1zyK%C3%A1roly
https://www.youtube.com/watch?v=IDMHpTtLn9U&ab_channel=Gyakorl%C3%B3Szakk%C3%B6z%C3%A9piskolaEszterh%C3%A1zyK%C3%A1roly
https://www.youtube.com/watch?v=iNsOZh4L0ao&t=776s&ab_channel=Tananyagok
https://www.youtube.com/watch?v=vd_olvc82vE&ab_channel=Ag%C3%B3raTudom%C3%A1nyos%C3%89lm%C3%A9nyk%C3%B6zpont

4. feladat
Cím: A vadászat megtervezése – készítsünk játékot

Ismeretterjesztő szöveg:

A londoni kolera járványt modern környezetbe ültetjük, Ez az első elméleti feladat lesz – le fogjuk modellezni a gyakorlati feladatunkat. Miért kell egy feladatot lemodellezni, azaz megtervezni?
Tervezni mindenki tud. Csak az időt és az energiát nem szereti ráfordítani.
Ha eredményt akarunk, akkor bizony a tervezésbe is időt kell fektetni. Abraham Lincoln azt mondta: “Ha 8 órám lenne egy fa kivágására, 6 órát a fejszém élesítésére fordítanék”.

Néhány szabály a tervezéskor:

– Konkrét időtávokra tervezzünk.
– A cél meghatározása után elkezdhetjük a mérföldkövek megtervezését. Ezek azok a jelentős részeredmények, melyek teljesülése feltétlen szükséges a végcél eléréséhez.
– Ha már a mérföldkövek megvannak, a folyamatokra kell figyelmet fordítanunk. A teljes tervet bontsuk le havi, majd azokat heti tervekre – így egészen biztos, hogy minden lényeges feladat bekerül a naptárunkba.
– Tervezzünk be konkrét időt a felülvizsgálatra és a tervek módosítására is.
– Vonjuk le a tanulságokat és alkalmazzuk azt, ami ebből hasznunkra vált KIPRÓBÁLÁS UTÁN! És persze módosítsuk a tapasztalatainknak megfelelően.

A játék elkészítése gyakorlatilag most egy gyakorlati feladat megtervezése elméletben. Az már más dolog, hogy a játékot is meg lehet tervezni és meg is kell – össze kell szedni, hogy milyen feladatok vannak a játékban, a főszereleplőknek mi lesz a dolga, hogyan fognak viselkedni és persze azt is tudni kell, hogy mi lesz a cél!

Feladat leírása:

SCRATCH játék készítése
Adott a terepasztal kicsinyített mása JPG formátumban. 2 főszereplő van a játékban, a ZÜMI kisautó (adott JPG) és egy vírus (adott JPG).

A játék lényege:

A baktérium véletlenszerűen közlekedik a pályán, a ZÜMI kisautót a nyilakkal lehet irányítani. El kell csípni a baktériumot – ha sikerül, GAME OVER.

help: https://docs.google.com/presentation/d/1rUyP_UG7gGGikudVP8Nu3P0W85OS08pF8uPmm2a5AEM/edit?usp=sharing

5. feladat
Cím: A megfelelő eszköz

Ismeretterjesztő szöveg:

A megfelelő eszköz jelen pillanatban arról fog szólni, hogy hogyan tudjuk a feladatunkat majd a gyakorlatban elvégezni, mire lesz szükségünk ahhoz, hogy a feladatban kitűzött cél sikerüljön.
Jelenleg ezt az eszközt valamilyen szinten készen fogjuk kapni. Az eszköz megtervezése 3D-ben történt, nem bonyolult eszköz, csak annyit tud, ami a célja: megfogja a fertőzött kutat és a fertőtlenítő eszközt és tartsa meg addig, amíg a felderítő autó mozog a terepen.
A megtervezett eszköz STL fájlja készen áll a nyomtatásra a kutató bázis laborjában.
Hogyan lehet hozzájutni ehhez az eszközhöz? Milyen lépései vannak egy 3D nyomtatásnak?

Az additív gyártás lépései

A 3D nyomtatók nem direktben az STL fájlok alapján nyomtatnak, hanem G-code gépi kód szerint.
Az STL fájlt gépi kóddá kell alakítani (slicing)
Ellenőrizni kell az STL fájlt, nincsenek-e nyilvánvaló tesszalációs hibák
Átalakításokat végezhetünk az STL fájlon
Akár több tárgyat is kinyomtathatunk egyszerre
Átméretezés lehet szükséges
A túl nagy vagy túl komplex tárgyakat esetleg fel kell darabolni több, egyszerűbb/kisebb darabra
Támasztó (support) struktúrákat kell elhelyezni

A nyomtató felkészítése

Nyomtatáshoz használt anyag kiválasztása, nyomtatóba töltése
Rétegvastagsággal kapcsolatos beállítások
Anyaghoz kapcsolódó beállítások elvégzése (pl. fűtési beállítások, stb.)
Kiegészítő lépés: kalibrálás, amennyiben szükséges

Építés / nyomtatás

Ez a fázis már legtöbbször nem igényel felhasználói közreműködést, a gépi kód alapján a nyomtató végzi el (de: anyagváltás lehet szükséges).
A nyomtatandó anyagot a technikától függően különböző módon rétegenként egymásra halmozza és egymáshoz rögzíti a rétegeket.

A feladat leírása

A kutató bázis kisautóját fel kell szerelni egy konzollal, amivel egy fertőtlenítő berendezést juttat be a házba és kihozza a fertőzött kutat a házból!
3D nyomtatóval egy kis toló konzolt kell kinyomtatni. A konzol legó alapú, így rá lehet majd szerelni könnyedén a ZÜMI tetején lévő alaplapra.
A nyomtatás gyors lesz, az alkatrész nem túl nagy és nem bonyolult, viszont a gyorsaság kedvéért az STL fájlt készen kapják meg.
A feladat része a nyomtató takarítása, beüzemelése, beállítása, a slicer programba az STL betöltése, gcode elkészítése és pen drive-ról a fájl kinyomtatása.

6. feladat
Cím: Fertőtlenítés

Ismeretterjesztő szöveg:

Az eljárást modern környezetben egy programozható, vagy épp távirányítóhoz hasonlóan vezérelhető kisautóval végezzük el.
Mit is tud ez a kis jármű és mire való valójában?
Kódolási nyelvei: Python, Blockly
Amit megtanulhatsz vele: Mesterséges intelligencia, gépi tanulás, számítógépes látás, érzékelők, LED-ek, giroszkóp, gyorsulásmérő, hangjelzők, algoritmusok, ciklusok
A Zumi egy apró, összeépíthető önvezető autós készlet, amely a mesterséges intelligencia alapjaira épít.
A mesterséges intelligencia (AI) gyorsan a holnap alapvető részévé válik. A Zümivel megtanulhatod hogyan tudod beépíteni a munkákba, napi rutinokba, játékokba.
A gépi tanulás segítségével megtaníthatod neki a színeket, gesztusokat, arcokat, tárgyakat. Ez miért fontos? Azért, mert ezek segítségével a kisautó képes döntéseket hozni egy adott szituációban. Pld. felismeri egy útkereszteződésben a jelzőlámpa színeit, vagy a jelzőtáblákat.

A feladat leírása:

A kinyomtatott alkatrészt a gyerekek a zümire szerelik, ellátják világítással (szintén legó alap, egy LED fényforrás, a tetejére rakja). Csatlakozik a zümihez és a zumidasboard.ai felületen egy egyszerű free vezetés móddal a zümit beküldi a dobozba (ház), megkeresi és leolvassa a doboz belső falán lévő számot (fertőzöttek száma) valamint kihozza a tolólappal a kutat az épületből és visszaszállítja a kiindulási pontra (kutató bázis).
A 2db kutató bázison van 1-1 fertőtlenítő eszköz, amit el kell vinni a fertőzött házba, otthagyni és úgy visszahozni a fertőzött kutat.

Kellékek:

HÁZ 1. (készítés alatt)
HÁZ 2. (készítés alatt)
KUTATÓ ÁLLOMÁS 1. (készítés alatt)
KUTATÓ ÁLLOMÁS 2. (készítés alatt)
2 db fertőzött kút (sárga és zöld)
2 db tisztító berendezés (sárga és zöld)

Riporter Zümi 🙂 ő csak töltelék lesz, nem lesz csapat feladat 🙂
Zümi az asztalon
A két eszköz, fertőzött kút és fertőtlenítő. A lyuk a közepén arra szolgál, hogy ha nem a 2 villás kar közé rakja az eszközt, fel tudja fűzni valamelyik villára és tudja szállítani.
A villás karral felszerelt Zümi. A sárga kocka a tetején – ennek a helyén lesz a LED fényforrás.