A Szegedi Tudományegyetemre utaztunk 2022. november 29-30-án, kedd-szerdán a természettudomány népszerűsítéséért, annak komplex módon történő oktatását vállaló kutató csoport bemutatójára. Célunk, hogy a fiatalok megszeressék a természettudományt és, hogy ne csak kötelező tanulnivalóként álljanak hozzá, hanem egy kis érdeklődést is mutassanak, hogy tetszik nekik és szívesen foglalkoznának ezzel bármikor máskor.

A programon 6 állomáson kerültek feldolgozásra a problémakörök: 3 informatikai egy fizika, egy kémia és egy biológia szakmai területen. A feladatblokkokban az első állomáson a fizikai ismereteket lehetett hasznosítani, szivárvány koktélt kellett készíteni ételfestékkel, a másodiknál pedig meg kellett mérni különböző vizes oldatoknak, plusz ételeknek, italoknak a pH értékét digitális pH-mérővel. A harmadik állomáson mikroszkóp alatt kellett vizsgálni a vizes oldatokat, pl. meg lehetett nézni egy csepp akváriumból kivett vizet is, amiben sórákok voltak. Ezt a képet monitoron is kivetítették. Az utolsó három feladatponton az informatikai ismereteket lehetett alkalmazni. Mivel az alap történet a 19. századi kolerajárvány volt, amit John Snow oldott meg, ezért ezt próbáltuk szimulálni a mai technológiával. A negyedik állomáson Scratch-ben lehetett megszerkeszteni azt a térképet, amit John Snow készített az akkori tudománnyal, ami a tinta, a lúdtoll és a pergamen volt. Az ötödik állomáson 3D nyomtatóval lehetett kinyomtatni egy tolólapot, amit a hatodik állomáson használtak a diákok. A hatodik állomás egy terepasztal, rajta kis kerekes robotokkal, Zümikkel. A Zümik felső lapja lego szerűen kiképzett, amire a 3D nyomtatóval kinyomtatott lego ellenpár-végű pálcát lehetett illeszteni. A Zümik ezekkel a karokkal felszerelve hozták ki a két házból a fertőzött kutakat, és vitték be a tisztító berendezést, amelyek szintén 3D nyomtatóval készültek. Minden csapattag, aki járt az adott állomáson, kapott egy coint, amin egy kis szimbólum volt az állomás foglalkozásának megfelelően. Természetesen ezek is 3D nyomtatóval készültek.

Miután mind a 6 csapat végzett az állomásokon, tartottunk közös foglalkozást is: egy kahoot kvízt játszottunk. A témával kapcsolatban 20 kérdés volt – feleletválasztó és igaz-hamis. Az a három csapat, aki helyezést ért el, jutalmat kaptak. Persze a többi csapat sem ment el üres kézzel. Mindenki kapott ajándékba egy kis csomagot és egy emléklapot. És a coinokat is hazavihették.

A kvíz után volt egy bemutató egy ipari robotról. Ezt a robotot a KUKA Robotics-tól kaptuk. Egy robot kar, amit be lehet programozni vagy távirányítóval lehet irányítani. Most csak a távirányítóját használtuk. Voltak olyan funkciói, amit a gyerekek is kipróbálhattak. Például a tanítás, vagy az ellenállás, de a biztonsági részét is meg lehetett próbálni. A tanítás annyiból áll, hogy meg tudsz tanítani a robotnak pozíciókat, amiket utána megjegyez, és újra megcsinálja. Amennyiben ellenállásba ütközik, egy kicsit kellett csak meglöknöd ami okán elmozdult, majd visszaállt az alap helyzetébe. A biztonsági megoldása a robotkarnak pedig az, hogy elkezd mozogni minden irányba lassan és ha hozzá ér valaki, akkor megáll, de egy kis lökéssel újra lehet indítani. Ez azért hasznos a gyárakban, mert ha munka közben hiba történik, véletlenül valaki a mozgásterébe kerül, nehogy baja essen az embereknek.

Szerintem az egész foglalkozás egybevetve nagyon érdekes volt és várunk szeretettel mindenkit a legközelebbi foglalkozáson, akit érdekelnek a természettudományok és az informatika. Hasznos, érdekes, és a gyerekek nagyrésze imádja. Kevés ilyen tanulni való van. 😉

No responses yet